Freelance online marketeer

Voor vrijwel elk type organisatie kan een freelance marketeer van onschatbare waarde zijn. Waarom ga je op zoek? Je leest het in dit artikel.

De expertise van een freelance of interim online marketeer is divers zoals het vakgebied. Waar ben je op naar zoek? In dit artikel verken ik de mogelijkheden, laat zien wat de kosten zijn en welke specialist je gaat helpen. Of het nou gaat om het opstellen van een strategie, het beheren van online marketingkanalen of website optimalisatie; let’s dive in! 

Freelance online marketeer, Michiel Postma

Online marketeers zijn een beroepsgroep die veel freelance werkt

De arbeidsmarkt verandert. Miljoenen bedrijven wereldwijd stappen af van het traditionele dienstverband en huren freelancers in. Bekwame freelancers helpen bedrijven hun potentieel te ontsluiten door complexe problemen op te lossen, meer werk gedaan te krijgen en projecten sneller af te ronden. Je ziet dat binnen elke expertise, maar vooral binnen marketing.

Als je bedrijf overweegt om een freelancer in te huren in plaats van een fulltime werknemer, is het misschien interessant om te weten dat freelancers je bedrijf een voordelen kunnen bieden boven het aannemen van personeel. Freelancers bieden een kans voor specialistische projecten op korte en lange termijn. Bovendien is het een kans je strategie neer te zetten en te testen voordat je een lange termijn commitment aangaat. In dit artikel behandel ik 12 van de redenen om een online freelance marketeer in te huren om je bedrijf te laten groeien.

12 redenen waarom bedrijven kiezen voor freelance online marketeers (en niet voor een traditionele medewerker)

Er zijn vele redenen waarom bedrijven “business as usual” opnieuw evalueren en zich wenden tot freelancers in plaats van fulltime personeel in dienst te nemen. Ten eerste veroorzaakte de recente pandemie een van de belangrijkste verschuivingen in de manier van inhuren, omdat traditionele bedrijven zich moesten aanpassen en veranderen. Bedrijfseigenaren en managers zagen in dat hun personeel niet langer van negen tot vijf achter een bureau in een kantoor hoefde te zitten om succesvol te zijn. De opkomst van werken op afstand, online samenwerkingstools, videoconferenties en getalenteerde werknemers die over de hele wereld verspreid zijn, heeft ertoe geleid dat veel bedrijven meer freelancers inhuren.

Tegelijkertijd is er een verschuiving opgetreden in hoe de wereld aankijkt tegen freelancers en werknemers op contractbasis. Freelancers worden steeds meer gezien als hoogopgeleide professionals met waardevolle vaardigheden die bedrijven nodig hebben. Via online werkmarkten als Upwork kunnen freelancers een bedrijf opbouwen met flexibiliteit en een onbeperkt verdienpotentieel.

Hieronder volgt een lijst van 12 redenen waarom meer bedrijven freelancers inhuren:

1) Kostenbesparing

Traditionele voltijdse werknemers zijn duur. Naast het betalen van hun salaris zijn ondernemers verantwoordelijk voor opleidingskosten, uitkeringen, ziektekostenverzekering, betaald verlof en loonbelasting. Als je daarentegen een freelancer inhuurt, kan je bedrijf veel van deze overheadkosten elimineren. Freelancers hebben geen speciale werkruimte in je kantoor of opleiding nodig. Het inhuren van een freelancer stelt een bedrijf in staat om de kosten te verlagen zonder dat dit ten koste gaat van de output.

2) Werk met meerdere online marketing freelance specialisten

Getalenteerde freelancers bieden expertise die bedrijven gemakkelijk kunnen aanboren. Als je bedrijf voor een project een specifieke vaardigheden nodig heeft, kun je een freelancer vinden die jarenlang bezig is geweest datzelfde vak te perfectioneren. Hoe meer ervaring een freelancer heeft, hoe meer waarde hij aan een project kan toevoegen. Het bedrijf kan profiteren van de ervaring van de freelancer zonder interne middelen in te zetten of een vaste aanstelling op de loonlijst toe te voegen.

3) Werk van hoge kwaliteit

Goede online marketeers werken freelance. Ze kennen hun waarde in deze markt en werken voor zichzelf. Freelancers kunnen door hun scala aan ervaring consistent werk van hoge kwaliteit leveren. Voordat je een freelancer inhuurt, heb je de gelegenheid om hun eerdere werkportfolio te evalueren, beoordelingen van klanten te bekijken en hen te interviewen om er zeker van te zijn dat ze bij je passen. Omdat freelancers vaak concurreren om projecten, kun je op zoek gaan naar degenen die je project de aandacht en kwaliteit geven die je bedrijf nodig heeft. Door je project succesvol af te ronden, bouwen freelancers hun reputatie op, breiden ze hun portfolio uit, en vergroten ze hun kans op toekomstige werkgelegenheid of doorverwijzingen.

4) Freelance online marketeers leveren sneller

Naast het leveren van kwaliteitswerk kunnen freelancers vaak sneller en nauwkeuriger resultaten leveren dan fulltime werknemers. Over het algemeen zijn fulltime werknemers belast met meerdere projecten tegelijk. Dit vertraagt projecten vaak en veroorzaakt vertragingen. Freelancers daarentegen richten zich meestal op één project tegelijk of werken binnen kortere termijnen, wat resulteert in meer efficiëntie en een snellere afronding van projecten.

5) Grotere talentpool

Bij het aannemen van een fulltime werknemer zijn bedrijven meestal beperkt tot het gebied waarin hun bedrijf actief is. Door de mogelijkheid open te stellen voor freelancers hebben bedrijven toegang tot een grotere talentenpool uit de hele wereld, waardoor bedrijven het specifieke talent, de kwalificaties en vaardigheden kunnen vinden die ze nodig hebben, zonder genoegen te nemen met de best beschikbare persoon in hun directe omgeving. Bovendien is het met een werkmarktplaats als Upwork gemakkelijker dan ooit om getalenteerde freelancers te vinden en in te huren.

Freelance online marketeer, Michiel Postma

6) Direct aan de slag (zonder inwerken)

Als je een fulltime werknemer in dienst neemt, investeer je in de toekomst van die persoon bij het bedrijf. Opleiden en inwerken kost geld en tijd, wat meestal enig risico met zich meebrengt. In plaats van die investering te verliezen als de werknemer besluit het bedrijf te verlaten, kun je door met een freelancer te werken een contract opstellen met specifieke te leveren prestaties voordat er betaald wordt. Werken met een freelancer vermindert ook het risico, omdat je wijzigingen kunt aanbrengen zonder je interne processen te beïnvloeden.

7) Geen verbintenis op lange termijn

Als je een fulltime werknemer in dienst neemt, ben je nu verantwoordelijk voor het levensonderhoud van die persoon, en ze verwachten een langdurige baanzekerheid. Freelancers kunnen worden ingehuurd voor een kortlopend project, voor een bepaalde tijd, of om te helpen bij langlopende projecten met specifieke resultaten. Dit ontbreken van een langdurige verbintenis geeft bedrijven meer flexibiliteit bij het inhuren van freelancers.

8) Eenvoudig vinden, inhuren en inwerken

Volgens een recent onderzoek naar freelancen werkt 36% van de Amerikaanse beroepsbevolking nu op de een of andere manier als freelancer. Dat betekent dat meer dan een op de drie mensen in de Verenigde Staten beschikbaar zou kunnen zijn om jouw bedrijf te helpen. Met die kansen kan je bedrijf snel een freelancer vinden, aannemen en in dienst nemen. Om je zoektocht te beginnen kun je bladeren door miljoenen profielen van freelancers of een freelancer vacature aanmaken op Upwork en persoonlijke voorstellen ontvangen van gekwalificeerde freelancers.

9) Flexibele planning

Een groot voordeel van freelancers online marketeers is dat ze zijn gewend snel te schakelen. Ook als dat een keer in een avond of weekend moet gebeuren. Dat betekent dat een freelancer er is om je te helpen last-minute noodgevallen op te lossen wanneer je die nodig hebt. Een website kan bijvoorbeeld op vrijdagavond uitvallen. Als je tot maandagochtend moet wachten tot je fulltime medewerker weer aan het werk is, kun je een heel weekend aan potentiële omzet mislopen. Een gewone werknemer kan uitklokken en om 5 uur naar huis gaan, maar freelancers hebben vaak een flexibeler werkschema dat kan draaien om de behoeften van een klant.

Freelancers zijn uitstekende opties om snel naderende deadlines te halen. Ze kunnen inspringen als er iets tussenkomt, als je extra ondersteuning nodig hebt bij een project, of als je een afwezigheid in je team moet inhalen. Freelancers zijn vaak gewend om met projectdeadlines om te gaan en hebben wellicht de flexibiliteit in hun planning om je te helpen je project zelfs op het laatste moment af te ronden.

10) Fris perspectief op basis van veel verschillende ervaringen

Freelancers kunnen een nieuw en fris perspectief op een project brengen. Als buitenstaander kunnen ze een uniek idee bieden waar een project veel baat bij kan hebben. Dit frisse perspectief kan een oplossing zijn voor een probleem of een andere manier om de behoeften van je klant te begrijpen. Bovendien zitten freelancers niet gevangen in de historische denkwijze van je bedrijf, waardoor je los kunt komen van de “zo is het altijd gedaan” mentaliteit die je bedrijf misschien tegenhoudt.

Bovendien bieden freelance online marketeers de kans om de diversiteit van je bedrijf uit te breiden. Diversiteit helpt bij het genereren van meer ideeën en leidt vaak tot betere oplossingen. Een team van personen met verschillende achtergronden en werkdisciplines helpt je tot een betere online marketing strategie te komen.

Freelance online marketeer, Michiel Postma

Tips voor effectieve samenwerking met freelance online marketeers

Hier zijn een paar tips om een effectieve samenwerking met freelancers op gang te brengen:

  • In plaats van voor elk nieuw project een nieuwe freelancer in te huren, probeer een goede relatie op te bouwen met degenen met wie je al hebt samengewerkt. Dit zal ervoor zorgen dat ze mooi in je workflow passen en tegelijkertijd de reactiesnelheid en werkkwaliteit verbeteren.
  • Omdat de freelancer een buitenstaander is en de innerlijke werking van het bedrijf niet kent, moet je voor elk project duidelijke richtlijnen en eisen geven.
  • Ontwikkel een transparant communicatiesysteem. Probeer bijvoorbeeld frequente gesprekken op te zetten om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit.
  • Gebruik hulpmiddelen voor projectbeheer om ervoor te zorgen dat je alle taken naadloos kunt volgen. Deze hulpmiddelen helpen de voortgang van de teams te volgen en zorgen voor continue integratie en gedeelde repositories.
    Onderzoek de markteisen van je doelland, en houd rekening met de tijds- en cultuurverschillen voordat je een freelancer in dienst neemt.
  • Overbrug de kloof tussen freelancers en interne medewerkers door ze te betrekken bij teambuildingsactiviteiten.
    Geef regelmatig feedback om ervoor te zorgen dat de freelancer groeit terwijl hij met jou samenwerkt. Dit helpt een positieve relatie met de freelancers op te bouwen en zorgt voor werk van hoge kwaliteit.
    Het inhuren van een freelancer heeft voor- en nadelen die je moet begrijpen voordat je werk aan hen uitbesteedt. Een van de voordelen van het inhuren van een freelancer is het samenbrengen van flexibiliteit en expertise, vooral voor kortlopende projecten.
  • Afhankelijk van de aard van het werk, de duur en de vereiste expertise kun je werk uitbesteden aan freelancers. Bovendien geeft het hebben van een evenwichtige mix van interne professionals en freelancers je een enorme flexibiliteit om het werk gedaan te krijgen volgens je eisen.

 

Over freelance online marketeer Michiel Postma

Michiel Postma is freelance online marketeer. Hij is werkzaam specifiek binnen de business to business (B2B) en richt zich op het genereren van leads voor salesteams. Michiel werd ingezet als freelance online marketeer bij o.a. Twinfield, Swagelok, FD Mediagroep, Bosch Car Service en Rabobank. Hij helpt B2B organisaties bij het opzetten van integrale marketing- en salesprogramma’s om leads en afspraken te realiseren.

online marketing uitbesteden, Michiel Postma

Voorbeelden van disciplines binnen freelance online marketeers

Bedrijven wenden zich vaak tot freelancers online marketeers om invulling te geven aan hun marketingactiviteiten. Onder vind je een opsomming van specialismen die ik vaak zie binnen mijn vakgebied:

  • Schrijvers en redacteuren
  • Website, UI en UX designers
  • Conversie optimalisatie specialisten
  • Google Ads freelance online marketeers
  • Social advertising specialisten
  • Social content professionals
  • Marketing en sales funnel specialisten
  • Freelance online marketeers voor Account Based Marketing (ABM)

Freelance online marketeer, Michiel Postma

Hoeveel kost het om een ​​freelance online marketeer in te huren?

Tarieven kunnen variëren als gevolg van vele factoren, waaronder expertise en ervaring, locatie en marktomstandigheden. Een ervaren freelance online marketeer kan hogere tarieven vragen, maar werkt ook sneller, heeft meer gespecialiseerde expertisegebieden en levert werk van hogere kwaliteit. Ook bureaus huren freelance talent in.

Iemand die nog bezig is met het opbouwen van een klantenbestand, kan zijn freelance marketeer-diensten concurrerender prijzen. Tarieven die normaal gesproken door freelance marketeers zijn:

  • Beginner: € 50 per uur 
  • Gemiddeld: € 79 per uur 
  • Bovenkant markt: € 120 per uur

 

Welke freelance online marketeer geschikt voor je is, hangt af van de specifieke kenmerken van jouw project. Heb je vragen? Neem contact op met Michiel Postma

Bekijk profiel Michiel Postma