Voor vrijwel elk type organisatie kan een marketing freelancer van onschatbare waarde zijn. Waar ga je naar op zoek? Je leest het in dit artikel.
Is het inhuren van een een marketing freelancer een goed idee? Het hangt d’r vanaf. Heb je ambities om jouw bedrijf online in de markt te zetten om nieuwe klanten aan te trekken, de verkoop te verhogen en de reputatie van je merk een boost te geven? Dan lees je in dit artikel hoe het werkt.
Online marketing is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. Als je het alleen doet, of als je vastzit aan een team dat niet weet hoe het goed moet, dan loop je het risico achter te blijven in de huidige concurrerende markt. Een markt die verschoven is van offline naar online. Een marketing freelancer kan je hierbij helpen.
Focusgebieden marketing freelancer
Een marketing freelancer kan je helpen je bedrijf online in de markt te zetten om nieuwe klanten aan te trekken, de verkoop te verhogen en de reputatie van je merk te versterken. Om dit te doen moeten ze veel weten over jou, je bedrijf en je concurrenten. Ze zullen ook specialistische kennis hebben van zoekmachine optimalisatie (SEO), pay-per-click advertising (PPC), website ontwerp en andere digitale marketing technieken.
Een marketing freelancer kiezen
Online marketing is een proces en vereist een solide basis om consequent de gewenste resultaten te bereiken. Veel bedrijven beweren onmiddellijk succes en oplossingen voor bedrijven, maar dat is niet realistisch. Er is geen kortere weg naar het opbouwen van autoriteit, vertrouwen en merkzichtbaarheid.
Marketing bureau of marketing freelancer kiezen?
Laten we eerst eens kijken naar freelancers en bureaus. Een flexibele marketing freelancer heeft over het algemeen meer met het digitale landschap. Je werkt met een individu die betrokken is, flexibeler is en vaak sneller kan schakelen dan een bureau.
Bij bureaus kan dat anders zijn. Dit betekent dat freelancers je succes persoonlijker zullen nemen, en dat je van hen meer aandacht krijgt. De keerzijde is continuïteit. Wanneer de agenda volloopt kan het zijn dat freelancers moeite hebben hun planning rond te krijgen.
Grotere bureaus zijn in sommige opzichten het tegenovergestelde. Ze hebben vaak al bestaande relaties met grote bedrijven en merken. Dit betekent dat ze betere tarieven kunnen bieden dan andere bureaus, omdat iemand anders daarvoor betaalt (het grotere bedrijf). Dit kan betekenen dat klanten een betere service krijgen van grotere bedrijven, vooral als meerdere medewerkers meewerken aan één project of zich bezighouden met één klant.
Ook is er het voordeel van specialisten. Je krijgt misschien niet de hele tijd face-to-face tijd met iedereen die aan je project werkt, maar het betekent wel dat je deskundigen hebt die direct aan je project werken in plaats van alleen het algemene advies van één persoon te krijgen.
Hoe je een marketeer inhuurt
Heeft je groeiende bedrijf een online marketing freelancer nodig? In grotere ondernemingen werken digitale marketingmanagers samen met directeuren digitale marketing om de marketingstrategie via alle digitale kanalen, waaronder sociale media, persberichten, blogs, artikelen en websites, uit te voeren en te controleren.
Hier zijn enkele tips om je te helpen goede kandidaten voor digitale marketing manager te vinden en de juiste aanwerving voor je bedrijf te maken.
Beslissen tussen een fulltime medewerker of freelancer
Het hangt af van de hoeveelheid managementdiensten die je nodig hebt. Als je digitale marketingcampagne in minder uren per week kan worden beheerd, kan het financieel beter zijn om een marketing freelancer in te huren.
Bedrijven kunnen een freelance digitale marketing manager tijdelijk inhuren om een online advertentiestrategie te bedenken en te lanceren. Ze kunnen ook freelancers inzetten in interim-functies om dekking te bieden voor een onlangs vrijgekomen functie.
Als je bedrijf 40 uur of meer per week nodig heeft om je marketingcampagne te beheren, kan het het beste zijn om een fulltime medewerker in te huren. Fulltime inhuren heeft lagere uurkosten dan freelancers.
Over marketing freelancer Michiel Postma
Michiel Postma is marketing freelancer. Hij is werkzaam specifiek binnen de business to business (B2B) en richt zich op het genereren van leads voor salesteams. Michiel werd ingezet als freelance online marketeer bij o.a. Twinfield, Swagelok, FD Mediagroep, Bosch Car Service en Rabobank. Hij helpt B2B organisaties bij het opzetten van integrale marketing- en salesprogramma’s om leads en afspraken te realiseren.
Bekijk profiel marketing freelancer Michiel Postma
Welke freelance online marketeer geschikt voor je is, hangt af van de specifieke kenmerken van jouw project. Heb je vragen? Neem contact op met Michiel Postma.Â