Interim online marketeer

Online marketing is een van de meest gevraagde rollen in 2022. Wist je dat de beste marketeers de verkoop met 50% verhogen? Dan is het geen verrassing dat bedrijven een interim online marketeer willen inhuren.

Ben je op zoek naar een interim online marketeer? Dan is dit artikel iets voor jou. We zullen een deep dive nemen in wat een interim online marketeer doet en waar je er een vindt. Bovendien lees je welke skills onmisbaar zijn voor jouw nieuwe marketing professional.

Interim online marketeer - Michiel Postma, 2022.png

8 redenen om voor een interim online marketeer te kiezen

Bent jouw op zoek naar tijdelijke marketingondersteuning? En sta je voor een dilemma of je voor interne of externe hulp moet kiezen? Het is moeilijk om iemand te managen zonder hem goed te kennen. Aan de andere kant wil je geen fulltimer in dienst nemen, aangezien het om tijdelijk werk gaat. Online marketing is een fundamenteel onderdeel van een bedrijf omdat het het hart van jouw organisatie raakt. Als jouw bedrijf echter nog steeds groeit, is het inhuren van een interne specialist niet de meest kosteneffectieve oplossing.

Kennisdeling, tijdelijke extra begeleiding, frisse blik en flexibiliteit. Allemaal redenen waarom je zou kiest voor een interim online marketeer. Nog niet helemaal overtuigd? Praat met Michiel Postma, dan denkt hij graag met je mee. Geheel vrijblijvend zonder ingewikkelde verplichtingen.

Een interim online marketeer brengt nieuwe ideeën

Een frisse blik op jouw (online) marketingstrategie zorgt voor nieuwe inzichten. In veel gevallen zit jouw team te diep in de materie. Hierdoor is het een uitdaging is om jouw marketingstrategie en -activiteiten onpartijdig te benaderen. Bovendien is het moeilijk om operationele en strategische vaardigheden in één persoon te combineren, dus extra assistentie zou een dagelijkse praktijk moeten worden in jouw bedrijf.

Specialistische ervaring

Een interim online marketeer of iemand van een bureau brengt kennis en ervaring mee uit eerdere projecten. Zie het als een ingepakte rugzak die deze persoon draagt. Kies je voor een bureau, dan profiteer je ook van de tips en trucs die online marketeers delen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat marketingtrends in een oogwenk veranderen. Denk aan wijzigingen die Google aanbrengt in de algoritmen die impact hebben op jouw organische verkeer of de nieuwe Google Ads-interface. Wist je dat Facebook elke dag 150 software-updates uitvoert? Dat houd je in je eentje nooit vol.

Boost ‘outside the box’ denken

Veel bedrijven werken aan digitale transformatie. Het kan echter ingewikkeld zijn om bestaande routines te doorbreken. Velen klagen dat ‘we het altijd zo doen’ of ‘zo werken we’. Om ‘outside the box’ denken in jouw organisatie te stimuleren, heb je een blik van buiten nodig. Je zou de inzet van interim professionals kunnen zien als een strategie om je bedrijfsdoelen te behalen en een verbeterde aanpak te bedenken.

Je zet een interim online marketeer in op aanvraag

Heeft jouw direct extra hulp nodig? Interim online marketeers kunnen vrijwel direct aan de slag. Aan de andere kant, als jouw overweegt iemand in dienst te nemen, kan het enkele maanden duren voordat jouw de juiste persoon vindt.

Bovendien is flexibiliteit de sleutel tot succes in de dynamische online wereld. Er zijn altijd onverwachte problemen met bijvoorbeeld het lanceren van je nieuwe website. Stelt jouw zich eens voor hoe handig het zou zijn om extra personeel te hebben om jou te helpen.

Super snel ingewerkt

Online marketing is een bewezen manier om de groei van jouw bedrijf te vergroten. Om het te laten floreren, kunt jouw overwegen iemand in te huren die kennis in huis heeft, maar het is niet altijd de meest kosteneffectieve oplossing. Aan de andere kant worden interim online marketeers tijdens het project onderdeel van jouw team en kosten minder dan een fulltime medewerker. Zo maken ze kennis met de bedrijfscultuur en primaire processen.

Interim online marketeers delen kennis

Een ander voordeel van ter plaatse werken is dat interim-marketeers hun kennis kunnen delen binnen jouw bedrijf. jouw medewerkers maken kennis met nieuwe inzichten en ervaringen.

Bovendien kunnen tijdelijke medewerkers medewerkers ‘aan de kant’ trainen om nieuwe tools te gebruiken en zelf campagnes te beheren. Zo deel je niet alleen strategische kennis maar ook praktische tips.

Tijdelijke ondersteuning zonder verplichtingen

Of jouw werknemer nu met zwangerschapsverlof gaat, langdurig ziek is of jouw nog niet de juiste voltijdse kandidaat heeft gevonden, het is ideaal om tijdelijke hulp te zoeken. Je kunt niet verwachten dat andere teamleden de extra werklast zo efficiënt kunnen uitvoeren. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het wervingsproces enkele maanden kan duren. Of bent jouw bezig met het reorganiseren van het bedrijf? In dit geval kunt jouw tijdelijk een online marketingadviseur in dienst nemen, zodat jouw geen hinder ondervindt bij het bepalen van de nieuwe online marketingstrategie. Bovendien krijgt jouw advies over hoe jouw jouw marketingteam na de reorganisatie positioneert.

Jouw team kan focussen op de dagelijkse zaken

Nu kan iedereen een Facebook-bericht publiceren of een Instagram-foto delen. Maar als je een krachtige social media campagne wilt, is het essentieel om mensen te vinden met professionele ervaring.

De kans bestaat dat de interim marketeer die je vindt zich specialiseert in verschillende vakgebieden, zoals het creëren van content of het beheren van e-mailmarketing of social advertising. Dan heb je iemand nodig die een invloedrijke social media strategie kan uitvoeren. Het opzetten van een social media campagne is niet zo moeilijk, maar om het goed te maken, heb je competente hulp nodig.

7 vaardigheden die elke interim online marketeer moet hebben

De online industrie is enorm en het kan moeilijk zijn om te navigeren voor nieuwkomers of marketeers die hun niche willen vinden. Van het kennen van de beste tools voor gegevensanalyse tot het beheersen van SEO en contentmarketing, er kan veel zijn om mee te worstelen als jouw jouw aandacht niet richt op de gebieden die belangrijk zijn voor een bedrijf.

Een geweldige online marketeer zal het vermogen hebben om zich snel aan te passen en zelfstandig te leren, en is zelfs klaar om in verschillende digitale carrières te veranderen als er minder vraag is naar oude vaardigheden. Ze zullen werken met diverse teams en klanten, dus zullen moeten weten hoe ze moeten communiceren en sterke teams moeten bouwen.

Het goede nieuws is dat er wereldwijd vraag is naar marketeers met agile digitale vaardigheden. Volgens DMI’s onderzoekspaper ‘Perpetual Evolution’ zijn het talent en technologie die de toekomst van digitale marketing bepalen bij bedrijven die marketeers met digitale knowhow willen inhuren. En vergeet nooit dat het belangrijk is om jouw harde en zachte vaardigheden te benutten en te verbeteren terwijl jouw doorgaat naar opwindende nieuwe functies.

Dus, hoe beklim je snel de bedrijfsladder of onderscheid je je van de concurrentie, vooral als je een digitale nomade bent of een succesvolle freelancer wilt worden? Bekijk deze 7 essentiële nichevaardigheden om je relevant te houden in de steeds veranderende digitale industrie.

Videomarketing

Video blijft het internet stormenderhand veroveren en dit zal niet stoppen. Klanten zijn dol op video’s, vooral op sociale media, en 8 op de 10 mensen hebben gekocht na het bekijken van de video van een merk. Voor marketeers zegt 93% die video gebruikt dat het een belangrijk onderdeel van hun strategie is en 87% geeft aan dat het hen een positieve Return on Investment (ROI) geeft volgens het onderzoek van The State of Video Marketing.

Houd er rekening mee dat dit losse statistieken zijn die variëren afhankelijk van wie je het vraagt, maar het punt is dat de meeste statistieken wijzen op een veel hogere conversie, betrokkenheid en hogere SEO-ranglijsten als het gaat om video.

Wat maakt het zo boeiend? Omdat het persoonlijk en relevant is. Wanneer mensen jouw gezicht (of het gezicht van de persoon die het merk promoot), kunnen zien, is de kans groter dat ze jouw bedrijf vertrouwen. Het is ook heerlijk veelzijdige inhoud om op verschillende platforms te gebruiken. Denk maar aan het succes van Instagram en de snelle opkomst van TikTok!

Digitale marketingprofessionals hoeven niet alles te weten over videoproductie. Maar weten hoe je video’s kunt maken zonder een professional in te huren, is een goed begin. Er zijn een aantal geweldige tools om je daarbij te helpen, zoals Promo en Camtasia. En als je wat training op dit gebied hebt gehad en ervan houdt, zullen je vaardigheden nooit verspild worden, aangezien er altijd vraag naar video zal zijn.

Als je zelf meer wilt weten, kun je videobewerkingstools uitproberen, zoals Apple Final Cut Pro X of Adobe Premiere Pro.

Thuis in AVG en legal

Het is geen verrassing dat marketing onder druk staat. De afgelopen jaren is er veel te doen met de AVG, privacy wetgeving, cookies en 3rd party data. Jouw marketeer omarmt verandering en weet wat mag en niet meer kan. Zo voorkom je boetes. 

Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA)

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de sleutel tot alle niveaus van digitale marketing en iedereen die het veld ingaat, moet er een basishandvat op hebben. Je kunt de zeer technische, back-end dingen zeker overlaten aan de meer technische mensen in het team, maar weten hoe SEO echt werkt en een goed begrip van best practices en contentoptimalisatie zijn cruciaal voor het runnen van een succesvolle digitale marketingcampagne.

Zowel SEO als Search Engine Marketing (SEM) bepalen jouw gehele digitale strategie op data- en contentniveau. Je moet hier dus met andere teamgenoten over kunnen communiceren en kom niet ver zonder de basis te leren en te begrijpen hoe SEO en SEM kunnen samenwerken.

Contentmarketing

Content vormt de kern van digitale marketing en contentmarketing zal een cruciaal onderdeel van het spel blijven, wat er ook gebeurt. Maar contentmarketing is een enorme klus op zich. Je moet in staat zijn om SEO-vriendelijke content van hoge kwaliteit voor veel kanalen te creëren en te begrijpen hoe je een effectieve contentstrategie kunt creëren om doelgroepen te betrekken en te converteren.

En om het een beetje uitdagender te maken, is het belangrijk op te merken dat inhoud vele vormen kan aannemen, van video tot sociale media, e-mails, webinhoud, blogs, e-books, video’s, whitepapers… de lijst gaat maar door. Je moet ook een goed begrip hebben van sociale-mediamarketing, aangezien inhoud cruciaal is op sociale platforms. Laat je inspireren door zes wereldwijde merken die weten hoe ze contentmarketing succesvol kunnen toepassen.

Handig met data, analyse en integraties

Welk facet van digitale marketing je ook toepast, analyses staan centraal in je strategie en helpen je om betere datagestuurde beslissingen te nemen voor campagnes. Monitoring en rapportage via tools zoals Google Analytics is vrij eenvoudig, maar het lastige is hoe je die informatie kunt verzamelen en gebruiken om meer te weten te komen over consumentengedrag en deze toe te passen op oplossingen die het verkeer en conversies stimuleren.

De meeste bedrijven (zelfs kleine) hebben enorme hoeveelheden gegevens om bij te houden, en geweldige online marketeers moeten begrijpen hoe ze dit in hun voordeel kunnen verzamelen en gebruiken. Bedrijven zullen altijd op zoek zijn naar mensen die niet alleen weten hoe ze gegevens moeten ‘lezen’ met behulp van hun technische marketingvaardigheden, maar die ook waarde uit klantgegevens kunnen halen om toekomstige strategieën te verbeteren. Als je kunt laten zien dat je dit op innovatieve manieren kunt doen die leiden tot campagnesucces, ben je een waardevolle aanwinst in de branche.

Houd er rekening mee dat jouw zich niet aan één platform hoeft te houden voor jouw analyses, bekijk enkele alternatieven voor Google Analytics om te zien of ze beter voor jouw werken.

Jouw interim online marketeer begrijpt design thinking

Design thinking is een term die verwijst naar een manier om problemen te benaderen vanuit een gebruikersgericht perspectief. De aanpak moedigt ons in wezen aan om mensgericht te denken bij het oplossen van grootschalige complexe problemen.

Volgens The Interaction Design Foundation zijn er 5 belangrijke fasen in dit proces: inleven, definiëren, ideeën bedenken, prototypen en testen. De reden waarom dit goed werkt, is dat zoveel ervan is (of zou moeten zijn) gericht op de gebruikerservaring die de sleutel is tot succes op het gebied van digitale marketing. Een ander interessant aspect van deze aanpak is dat het op een niet-lineaire manier kan worden gebruikt, zodat je in sommige gevallen naar de testfase kunt gaan en vervolgens terugkomt naar de middenfase, bijvoorbeeld om ideeën te heroverwegen.

Ontwerpers en ontwikkelaars zullen dit type benadering waarschijnlijk gebruiken, dus het is een goed idee om er op zijn minst een goed begrip van te hebben om jouw marketing-cv op te pompen en toe te passen wanneer dit mogelijk is.

Jouw specialist is technisch onderlegd

Omdat de industrie technologiegedreven is, moet je een behoorlijke greep op technologie hebben en deze snel kunnen leren. Als je millennial-leeftijd of jonger bent, zal dit waarschijnlijk een tweede natuur zijn als een digitale native, maar oudere generaties willen misschien wat tijd nemen om niet alleen specifieke technologieën te leren, maar ook om vertrouwd te raken met veelgebruikte software en tools zoals publiek luisteren of SEM.

Het kan ook nuttig zijn om de technische vaardigheden die nodig zijn voor marketing te begrijpen, zoals de basisprincipes van coding, en ook om een duidelijk idee te hebben van het gebruik van Content Management Systemen (CMS). Een CMS zoals WordPress – gebruikt door een derde van de websites – kan bijvoorbeeld worden aangepast om SEO een boost te geven als jouw de juiste stappen kent en jouw helpt die droombaan te vinden.

Interim online marketeers moeten overtuigend zijn

Een geweldige leider op het gebied van digitale marketing beschikt niet alleen over geweldige mensenvaardigheden, maar kan ook analytisch denken combineren met creatieve probleemoplossing. Dit zal hun teams helpen met het bedenken van innovatieve ideeën voor marketingcampagnes om bedrijven vooruit te helpen. Jouw marketeer beschikt zeker over leiderschap.

Een groot deel hiervan is het hebben van grote overtuigings- en beïnvloedingsvaardigheden. Kun je iemand overtuigen om een product te kopen? Hoe zit het met het overtuigen van andere teamleiders dat jojouw idee het beste is? Dit gaat niet over ruzie maken, maar het vertrouwen hebben dat je weet wat je doet en dat demonstreren.

Self starter en een leven lang leren

Wat soft skills betreft, moeten geweldige online marketeers nieuwsgierig zijn, genieten van veelzijdigheid, vooruitstrevend, bedrijfsgericht en strategiegericht. Maar er is genoeg ruimte op dit gebied voor allerlei persoonlijkheden en vaardigheden. jouw moet dus jouw unieke persoonlijkheid benutten om concurrerend te blijven in de branche.

Het kan bijvoorbeeld ongebruikelijk zijn om iemand te vinden die getalenteerd is in SEO-strategie en management, of het kan uniek zijn om iemand te vinden met een informatica-diploma die ook van sociale media houdt. Wees nooit bang om je sterke punten in je voordeel te gebruiken.

Digitale marketing is snel en veeleisend. Als jouw de basisprincipes begrijpt, kunt jouw een vliegende start maken in welke rol jouw ook kiest. Ons professionele diploma in digitale marketing geeft je de digitale marketing en soft skills die er toe doen. Van SEO tot sociale media, contentmarketing en strategie, je krijgt up-to-date en relevante kennis die je zal helpen een geweldige online marketeer te worden.

Interim online marketeer - Michiel Postma, 2022.png

Waar vind je geweldige interim online marketeers

Over het algemeen zijn online marketeers sociale dieren en doen ze geweldig werk bij het opbouwen van hun online reputatie. Hoewel we jouw later door een volledige wervingsgids zullen leiden, zijn er veel manieren om geweldige marketeers te vinden.

Als je een netwerk van geweldige online marketeers wilt opbouwen buiten de vacaturesites, probeer dan op deze plaatsen te socializen:

  • LinkedIn – Het B2B social media platform is waar veel van de beste marketeers schitteren. De kans is groot dat je natuurlijk persoonlijke berichten tegenkomt van geweldige marketeers die geweldige verhalen combineren met bruikbare waarde om de beste betrokkenheid te stimuleren. LinkedIn heeft ook een aantal geweldige marketinggroepen waar je geweldige mensen kunt vinden.
  • Marketingevenementen – Marketeers houden ervan om geweldige marketingevenementen te creëren. Of jouw nu op zoek bent naar jouw volgende medewerker of gewoon geïnteresseerd bent in de nieuwste trends, we raden jouw aan ze te bekijken. Een van onze favorieten wordt gerund door het team van ‘State of Demand Gen’, dat is opgenomen als onderdeel van deze lijst met geweldige 2022-evenementen.
  • Facebook-groepen – Net als LinkedIn is Facebook een andere geweldige plek om een aantal kickass-marketeers te zoeken. Met een focus op B2C-strategieën, of je nu organisch een marketeer vindt of lid wordt van een groep, Facebook is een geweldige plek om een solide marketeernetwerk op te bouwen.
  • Marketingforums – Marketeers hebben de neiging om rond te hangen in speciale marketingforums, weg van de traditionele sociale-mediakanalen. als je de beste mensen wilt vinden die praten over de nieuwste marketingtrends, bekijk dan dit artikel voor de beste marketingforums in 2022.

 

Over Michiel Postma

Ik help B2B organisaties bij het opzetten van integrale marketing- en salesprogramma’s om leads en afspraken te realiseren. Als interim online marketeer werkt hij aan projecten van 3-6 maanden. Hierbij kun je denken aan:

  • Professionaliseren van marketingafdeling
  • Tijdelijke vervanging bij afwezigheid
  • Projecten opzetten om de afdeling te ontzien
  • Strategie & taken bepalen van nieuwe rollen
Profiel Michiel Postma